nainen purentalihasten hieronnassa

Purentalihasten hieronnasta apua pään alueen kiputiloihin

Artikkelit Purentakisko Purentalihashieronta

Purentaelimistön liittyvät kivut ovat hammassäryn jälkeen yleisin päänalueen kiputila, jonka vuoksi hakeudutaan hoitoon. Coronaria Hammasklinikoilla työskentelee purentalihashierontakoulutuksen käyneitä suuhygienistejä, jotka pystyvät hierontahoidon avulla helpottamaan asiakkaiden pään ja hartiaseudun alueen kipu- ja jännitystiloja.

Purentaelimistön toimintahäiriöt, toiselta nimeltään TMD-vaivat (temporomandibular disorder), ovat melko yleisiä.  Jopa 38 prosentilla suomalaisaikuisista on jokin TMD-oire, joista kipu on yleisin. Purentalihaskipu on yleisempää naisilla kuin miehillä ja se on myös yleisempää kuin leukanivelkipu. Purentaelimistön toimintahäiriöihin luetaan mukaan toimintahäiriöt ja kiputilat leukanivelissä, puremalihaksissa sekä hampaistoon läheisesti liittyvissä kudoksissa.

Millaisia oireita purentaelimistön toimintahäiriöt aiheuttavat?

Purentaelimistön toimintahäiriöiden aiheuttamat oireet voivat olla hyvin monenlaisia pään, kaulan ja ylävartalon alueella. Suun avautuminen voi olla rajoittunutta ja alaleuassa voi olla liikehäiriöitä. Leukaniveläänet ja kipu purentalihaksissa ja/tai leukanivelissä kuuluvat TMD:n oireisiin.

TMD-kivulle on tyypillistä toispuoleisuus ja kivun vaihtelevuus eri vuorokaudenaikoina. Kipu on tylppää ja jomottavaa ja yleensä voimakkainta aamuisin, mikä johtuu usein hampaiden narskuttelusta tai yhteen puremisesta yöaikana. Narskuttaminen onkin myös yleinen TMD-vaiva, josta aiheutuu hampaiden kulumista ja mikrohalkeamia hampaan kiilteeseen. Erilaisia purentavaivoja voivat aiheuttaa myös hampaiden purentavirheet.

Videot edellyttävät evästeiden sallimista. Muuta evästeasetuksia
Katso tietoiskuvideo hampaiden narskuttelusta ja sen hoitokeinoista!

Purentaelimistön toimintahäiriöiden diagnosointi ja hoito

Hammaslääkärin tutkimus

Hammaslääkäri tekee purentaelimistön suppean toiminnallisen tutkimuksen hampaiden tarkastuksen yhteydessä. Hampaiden tarkastuksessa tulisi käydä yksilöllisen hoitosuosituksen mukaisesti, yleisesti ottaen kerran 1-2 vuoteen. Hammaslääkäri voi tarvittaessa ohjata purentafysiologiaan erikoistuneelle hammaslääkärille.

Purentalihasvaivojen hoito on yksilöllistä. Tarvittaessa TMD-vaivoja hoidetaan yksilöllisellä laboratoriovalmisteisella purentakiskolla, jonka tulisi auttaa vaivoihin kuukauden kuluessa. Hammaslääkäri tai purentafysiologi voi tarvittaessa hoitaa purentalihasvaivoja myös lääkehoidolla tai purennan stabiloinnilla.

Suuhygienistin purentalihashieronta

Purentalihashierontaan kouluttautunut suuhygienisti voi hoitaa TMD-vaivoja vastaanotolla tehtävällä purentalihasten manuaalisella hierontakäsittelyllä, jossa tavoitteena on kivun lievittäminen ja lihasten normaalin toiminnan palauttaminen. Hieronta ja passiiviset venyttelyt parantavat lihasten verenkiertoa ja aineenvaihduntaa sekä lievittävät lihaskireyttä. Suuhygienistin opastuksella käydään läpi tietyt purentalihasvaivoille altistavat virhetoiminnat sekä ohjeistetaan kotona tehtävälle omahoidolle.

Kirjoittaja

Suuhygienisti Mirva Yppärilä, Coronaria Hammasklinikka.

Mirva Yppärilä,
suuhygienisti